Van houthakker tot Rob de tuinman - Reisverslag uit Hedesunda, Zweden van Sjouke Jelmer Land - WaarBenJij.nu Van houthakker tot Rob de tuinman - Reisverslag uit Hedesunda, Zweden van Sjouke Jelmer Land - WaarBenJij.nu

Van houthakker tot Rob de tuinman

Door: Sjouke Jelmer Land

Blijf op de hoogte en volg Sjouke Jelmer

02 Mei 2012 | Zweden, Hedesunda

Iedereen kent het fenomeen houthakken voornamelijk van de tv. Grote sterke kerels, grote machines en heel veel bomen die dagelijks omgehaald en weggesleept worden. Natuurlijk kennen ze dit in zweden ook. Zo ook hier op de camping. Van het winter is er tijdens een zware storm een grote boom naar beneden gekomen, in zijn val heeft hij verschillende bomen meegenomen die als lucifershoutjes omgeknakt zijn. Meindert vertelde me dat gaan wij vandaag even opruimen. Nou even was het niet, de hele dag zijn we in de weer geweest met het verslepen van takken, in stukken zagen van de boom en verzamelen van rotzooi. Weer een ervaring en spierpijn rijker. Maar het resultaat mocht er zijn. Dit alles dan ook nog op Koninginnedag.

Ook de zweden kennen een soort van Koninginnedag. Echter hier wordt geen feest gevierd zoals in Nederland om de koningin maar wordt het begin van de lente gevierd. Dit lijkt een beetje op Pasen zoals in Nederland. Een grote hoop met takken (of bomen die je overdag hebt opgeruimd) wordt ’s avonds aangestoken, er wordt gezongen, gedronken en er word vuurwerk afgestoken. Tijdens deze festiviteit heb ik kennis kunnen maken met diverse buurtbewoners en vrienden van de camping. Al met al een hele gezellig gebeurtenis. Maar wat was ik blij dat ik eindelijk op bed lag.

De volgende ochtend mocht ik uitslapen maar ja, met het felle licht hier en de vele vogels (geen straf ofzo) was ik rond 7 uur alweer wakker. Toch nog maar een keer omgedraaid maar om 8 uur vond ik het wel weer prima en ben ik uit bed gesprongen. Op naar de receptie, ontbijtje eten, koffie drinken en weer een dag er hard tegenaan. Vandaag stond het bladvrij maken van de camping op het programma. Alles hier lijkt makkelijk maar blijkt een hele klus. Even bladen ruimen. Thuis is dit meestal maximaal een uurtje werk. Hier zijn we er de hele dag mee bezig geweest. Met een grote bladblazer alles bij elkaar blazen en daarna met de grasmaaier met opvangbak eroverheen en opruimen.

’s Avond ben ik nog even het water opgeweest. Even ontspannen even rondkijken en hopen op de eerste vis. Dit mocht echter weer niet lukken. (wordt toch wel frustrerend haha, maar donderdag staat er een visdag met Meindert op de planning). Maar toch ben ik er heerlijk uitgeweest, heerlijk ontspannen en wat een omgeving. Echt niet normaal. Ik hoop dat de foto’s die ik bijgevoegd heb hier iets van meedelen maar de omgeving hier valt niet te beschrijven.

Oja, nog vergeten te melden, ik begin het Zweeds langzaamaan wat op te pakken, spreken lukt nog niet maar verstaan gaat steeds beter.

Hej då (tot ziens)

  • 02 Mei 2012 - 07:26

    Anja:

    Volgens mij ben jij je beroep mis gelopen...wat een prachtige foto's. Echt super mooi. Dacht dat ik al heel veel had gesnoeid...maar jullie berg is toch wel een stukje groter. Je weet nu dat je spieren hebt, die je van te voren vast niet had geweten dat ze er zaten. Die vis die komt er wel...let maar op. Du har bara tålamod. (ofzoiets..haha)

  • 06 Augustus 2012 - 13:01

    Cissy:

    Jeeeetje wat een bult takken hadden jullie verzameld!! Kan me voorstellen dat dat niet in een uurtje klaar was!! Haha en wat zul je groot en sterk worden daar :-P! Mooie foto trouwens van die kinderen aan het water!! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjouke Jelmer

Actief sinds 29 April 2012
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 15133

Voorgaande reizen:

28 April 2012 - 01 September 2012

Hedesunda Zweden

Landen bezocht: