Dieren, vogels, vissen en natuur - Reisverslag uit Hedesunda, Zweden van Sjouke Jelmer Land - WaarBenJij.nu Dieren, vogels, vissen en natuur - Reisverslag uit Hedesunda, Zweden van Sjouke Jelmer Land - WaarBenJij.nu

Dieren, vogels, vissen en natuur

Door: Sjouke Jelmer Land

Blijf op de hoogte en volg Sjouke Jelmer

03 Mei 2012 | Zweden, Hedesunda

Op het programma stond vandaag varen, varen staat gelijk aan vissen oftewel ik ga mijn eerste Zweedse snoek vangen. Vandaag zou alleen vele meer brengen. Zoals de titel al vermoedt heb ik vandaag veel gezien.

Vanochtend was het erg koud, niet dat het vroor, maar het was koud genoeg (ben ik ook goed verwend na afgelopen dagen). Het water op opzoek naar de snoek. Deze was jammer maar helaas vandaag moeilijk te vinden. De eerste vis kon toch binnen gehaald worden rond half 11. Geen grote maar het begin was er. Mijn dag kon in ieder geval niet meer stuk. De dag werd echter alleen maar beter.

Na deze vis volgden al snel nog 4 vissen ( 2 voor mij en 2 voor Meindert). In de tussen tijd spotten we echter ook nog een beverburcht, 2 nesten van visarenden en een koppeltje visarenden. De foto’s zijn hieronder te vinden. Toch best wel indrukwekkend zo’n beverburcht, een hele grote hoop met takken, niks of niemand te zien maar in de gehele omgeving allemaal doorgeknaagde bomen. Indrukwekkend om te zien. Van beide dieren niet echt hele duidelijke foto’s kunnen maken maar volgens Meindert zal dat zeker nog komen!

Tegen een uur of half 3 kwamen we bij een baai aan waar veel activiteit was, zowel kleine vis als grote vis en ook paaiende snoeken. Het duurde een tijdje maar toch kon ook ik hier weer een vis verleiden tot het opeten van mijn Toad! Een gevecht barste los, deze snoek liet me echt elke rietstengel van dat veld zien. Het was alsof ik aan het rietsnijden was! Na een heftig gevecht vond deze snoek toch z’n weg naar de boot! Na meting bleek deze vis 89 cm. Mijn dag kon nu helemaal niet meer stuk. Na een paar foto’s terug in het water en weg was ze.

Een paar worpen later was het weer raak. Een mooi formaat snoek vergreep zich weer aan mijn Toad, deze keer echter vlak voor de boot! Deze snoek trok mijn hengel tot in het handvat krom en schoot onder de boot door. Met aan beide kanten een schroef kon ik geen kant op totdat de schroeven uitwaren oftewel een ik stond met mijn gezicht op de linkerkant van de boot maar de snoek zwom aan de rechterkant. Deze hengel kreeg er echt van langs. Nadat de motor achter omhaag was gauw onder de boot door en deze vis uitdrillen. Wat een gevecht geven deze Zweedse schoonheden. Deze keer kon een snoek van 81cm in de handen genomen worden. Hier heb ik alleen geen foto’s van alleen maar goede herinneringen.

Hierna nog enkele kanten afgegooid maar geen vis meer gevangen, wel gezien. Heel erg frustrerend als je op de punt van de boot staat te vissen en in 1 keer uit het riet een snoek op je kunstaas ziet knallen en direct aanslaat voordat de snoek hem in z’n bek heeft. Of dat de kapitein de front-troller aanzet terwijl je net een snoek aan het verleiden bent die in het zicht voor de boot ligt. Maar dat brengt juist de spanning en de lol ook in het vissen!

Om 4 uur zijn we weer naar de camping gegaan. Met als eindstand 5 stuks voor mij en 2 stuks voor Meindert. Een geslaagde dag aangezien de snoek volop in de paai zit en dan normaliter niets eet.

Tot de volgende keer,

Hej då

Ps. Mijn excuses voor de vaktermen mocht iemand het niet volledig begrijpen even een reactie en ik of iemand anders zal het proberen uit te leggen ;-)

  • 03 Mei 2012 - 19:55

    Anja:

    Nou ben ik niet zo'n visvriend..maar je schrijfstijl is zo goed dat zelf een leek het snapt!!!..alleen de zin: Nadat de motor achter omhaag was gauw onder de boot door en deze vis uitdrillen. Snap ik niet helemaal..en vooral het woordje omhaag?!!? :(

  • 03 Mei 2012 - 20:29

    Sjouke Jelmer Land:

    Oeps in mijn enthousiast een combinatie van omhoog en omlaag gemaakt. maar de motor omhoog en de hengel omlaag ;-)

  • 04 Mei 2012 - 11:30

    Jettie:

    Heerlijk die verhalen, we genieten allemaal mee.

  • 14 Mei 2012 - 17:17

    Horst Rhubesh:

    Hey Sjouk, moai fiskje, blinder!

  • 17 Mei 2012 - 11:10

    Henk Mulder:

    mooie wereld daar sjouke

  • 06 Augustus 2012 - 13:04

    Cissy:

    Jeetje wat een joekel!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjouke Jelmer

Actief sinds 29 April 2012
Verslag gelezen: 571
Totaal aantal bezoekers 15174

Voorgaande reizen:

28 April 2012 - 01 September 2012

Hedesunda Zweden

Landen bezocht: