Een must-see in Zweden - Reisverslag uit Hedesunda, Zweden van Sjouke Jelmer Land - WaarBenJij.nu Een must-see in Zweden - Reisverslag uit Hedesunda, Zweden van Sjouke Jelmer Land - WaarBenJij.nu

Een must-see in Zweden

Door: Sjouke Jelmer Land

Blijf op de hoogte en volg Sjouke Jelmer

08 Juni 2012 | Zweden, Hedesunda

Zo het is alweer een week gelden (wat gaat een week snel zeg). Een week met veel temperatuursschommelingen, regen, zon en wind. Afgelopen week heb ik een dag vrij gekregen en werd mij geadviseerd even naar Gysinge te rijden en hier een wandeling te maken. Hier ligt namelijk een nationaal park die opgenomen is in de UNESCO lijst. UNESCO schrijft het volgende over Färnebofjärden en de Nedre Dalälven:

Nedre Dalälven River Landscape, Sweden, covers 308,000 ha with a mixture of wetlands, rivers, lakes, flood plains and productive forests. It includes Lake Hovran and Färnebofjärden Bay Ramsar site. The region boasts high biodiversity, while the river forms a clear border zone between the northern and southern flora and fauna of Northern Europe. Agriculture and forestry activities have evolved as a result of changes in the steel and iron industries. More than 100 ‘Leader+ projects’ designed for sustainable development testify to the high dynamism of the region. The biosphere reserve benefits from a highly participatory governance system as well as numerous partnerships with universities and research centers for environmental monitoring.

Tijdens deze wandeling heb ik veel dingen gezien. Ook heb ik kunnen zien wat een bever nou precies aanricht in de natuur. Dit is in dit park echt heel erg aanwezig. Ook heb ik de zwarte specht, ringslang, en nog veel meer. Eigenlijk teveel om onder woorden te brengen. Vandaar dat deze update weer een korte tekst veel foto’s update.

Tot de volgende blog!

Voor meer info over Färnebofjärden:
http://www.swedishepa.se/In-English/Start/Enjoying-nature/National-parks-and-other-places-worth-visiting/National-Parks-in-Sweden/Farnebofjarden-National-Park/
http://www.unesco.org/new/en/natural-sciences/environment/ecological-sciences/biosphere-reserves/europe-north-america/sweden/nedre-dalaelven-river-landscape/

  • 08 Juni 2012 - 19:56

    Andries En Klaske:

    Erg indrukwekkend, maar ook een hele ervaring, lijkt mij.
    Denk je wel even om het voetballen morgenavond ?????
    Wij zijn er helemaal klaar voor.
    Groetjes uit het winderige surhuisterveen

  • 08 Juni 2012 - 21:41

    Marsha:

    Wauw, wat een foto's weer! De perfecte plek om je zinnen te verzetten...Geniet er van!

  • 10 Juni 2012 - 07:40

    Anja:

    Hoe lang is een bever bezig om zo'n boom om te knagen? Doen ze dat alleen of staan ze daar met hun allen omheen? haha...ik zie het al voor me! aanvallehh.
    Ik vind het een prachtige natuur...maar ik mis toch het zonnetje op de foto's. Het weer is daar net zo iets als in Nederland....hier wil de zomer ook maar niet op gang komen.
    Is dat een staartmees op de ene foto? Het lijkt er wel wat op.

  • 10 Juni 2012 - 17:52

    Sjouke Jelmer Land:

    Uuh hoelang weet ik ook niet precies, Na even zoeken blijkt dat een bever een boom van 40cm (als ie zin heeft) in 1 nacht kan omknagen. Sneller dan wij kunnen kappen dus :-). Voor zover ik het ook weet is het inderdaad een staartmees. En dat de zon mist. Ja we zitten in Europa en daar is het bagger weer. Dus ja, hopen op beter weer :)

  • 06 Augustus 2012 - 13:13

    Cissy:

    Mooie natuur!! En vooral die bomen die zijn toegetakeld door bevers zijn erg indrukwekkend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjouke Jelmer

Actief sinds 29 April 2012
Verslag gelezen: 1259
Totaal aantal bezoekers 15174

Voorgaande reizen:

28 April 2012 - 01 September 2012

Hedesunda Zweden

Landen bezocht: